Luchtvervuiling door ultrafijnstof

Luchtvervuiling door ultrafijnstof: oorzaak van veel gezondheidsklachten

Luchtvervuiling is een zeer verraderlijk iets. Luchtvervuiling is gevaarlijk omdat wij 24 uur per dag gifstoffen in de lucht in lage doses inademen. Omdat ultrafijnstof uitstoot over vele jaren langzaam maar zeker toeneemt wordt het door bijna niemand gezien als oorzaak van zijn of haar klachten. In tegenstelling tot gifstoffen in voeding waarop we kunnen selecteren en wat ook nog eens door het maagzuur wordt afgebroken, kan je er niet voor kiezen ultrafijnstof luchtvervuiling niet tot je te nemen.

Het probleem is dat ultrafijnstof je zenuwgestel aanvalt, het beschadigt hersencellen en veroorzaakt ontstekingen overal in het lichaam. Met de komst van de katalysator op de auto is het probleem van ultrafijnstof ontstaan. Nieuwe generatie auto’s blijken zelfs tot 1000x meer ultrafijnstof uit te stoten dan de oudere auto’s!

De ultrafijnstofvervuiling is al meer dan 20 jaar bekend bij overheid en RIVM. Tot onze verbijstering werden ook nog eens alle luchtvervuilingsnormen door het RIVM flink verruimd juist op het moment dat mensen die er ziek van werden bij de overheid aan de bel begonnen te trekken.

Het ultrafijnstof-probleem lijkt daarmee een gigantische doofpot te zijn geworden. Hoogtijd dat we ons verder in dit onderwerp verdiepen.

Ultrafijnstof

We denken dat de lucht in Nederland redelijk schoon is. De wegen zijn overvol met personenauto’s en vrachtverkeer, maar in plaats van loodhoudende benzine en diesel hebben we tegenwoordig steeds meer loodvrije benzine in combinatie met een katalysator. Dat is een stuk beter toch?
Dick, de eigenaar van de website Schaf de rente af en de maker van het filmpje Things you don’t know about the air you’re breathing today heeft zich in deze materie verdiept en kwam tot schokkende ontdekkingen. Loodvrije benzine is juist veel gevaarlijker dan loodhoudende benzine en diesel. Je ziet de vervuiling niet meer, maar je ademt die wel in. En de ultrafijne partikeltjes zijn schadelijker, omdat ze door het filter van de longen heen gaan.

De huid en de longen van het menselijk lichaam zijn een fijnmazig filter wat uitstekend de zichtbare grote deeltjes van de luchtvervuiling kan tegen houden. Het menselijk ras is geëvolueerd doordat het eeuwen lang aan rook van vuren heeft blootgestaan en kan daar blijkbaar goed tegen. Door de ontwikkeling van rookgas-filters en katalysatoren hebben we nu echter te maken met een range aan gassen en fijnstof wat onzichtbaar en reukloos is geworden. We weten echter van het reukloze en onzichtbare koolmonoxide hoe gevaarlijk dat kan zijn.

Deze ultrafijnstof vervuiling is al meer dan 20 jaar bekend bij overheid en RIVM omdat met de komst van de katalysator op de auto dit probleem is ontstaan. Voor die tijd kon ieder met eigen ogen zien wat voor een stinkende rookwolken er uit de uitlaat van auto’s kwam. Nadat er katalysatoren op auto’s werden gezet komen de zwarte rookwolken als onzichtbare, reukloze en onmeetbare ultrafijne deeltjes naar buiten. We worden dus al 20 jaar voor de gek gehouden door de auto-, olie-industrie en overheid. De overheid is daarmee in mijn ogen het meeste schuldig omdat zij geen regelgeving hebben gemaakt voor dit probleem. En tot overmaat van ramp (…), stoot de nieuwe generatie auto’s 1000x meer ultrafijnstof uit dan de oudere auto’s.

Gezondheidsklachten

Dick is van dit probleem van luchtvervuiling door ultrafijnstof op de hoogte als geen ander, omdat zijn lichaam erg gevoelig is voor het ultrafijnstof.

Ik weet wat er met mijn lichaam gebeurt als ik wordt blootgesteld aan ultrafijnstof. De klachtenlijst is erg lang: huidklachten (vreselijke jeuk over mijn hele lichaam), oogklachten, hartklachten, ademhalingsklachten, vermoeidheidsklachten, rugklachten, slaapstoornissen en nog veel meer.

Van een mede patiënt heb ik een lijst gezien van meer dan 60 klachten die weggingen als ze niet meer blootgesteld werden aan ultrafijnstof. Ultrafijnstof valt het zenuwgestel aan, het beschadigt hersencellen en veroorzaakt ontstekingen overal in het lichaam. Het is ook vergelijkbaar met een virus in een computer, maar dan in de menselijke hersenen. Ik heb vaak klachten die duidelijk aantonen dat de problemen zich in de hersenen voordoen. Bijvoorbeeld symmetrische eczeem plekjes op het lichaam zowel rechts als links.

Dat bijna niemand de impact van ultrafijnstof voelt komt doordat dit stof bijna moleculair fijn is en het heel langzaam problemen gaat geven. Dat ik dit wel voel is omdat ik als (ongeboren) kind al DNA beschadiging heb opgelopen. Zie hiervoor het artikel dat ik al een aantal jaren geleden geschreven heb: Mijn geschiedenis over wat hieraan vooraf ging.

Toen ik en anderen zo vreselijk begonnen te lijden onder de gevolgen van luchtvervuiling, terwijl iedereen mij ook nog eens voor gek versleet omdat luchtvervuiling van overheidswege ontkend werd, werden tot mijn verbijstering ook nog alle luchtvervuilingsnormen door het RIVM flink verruimd. Juist op het moment dat mensen die er zo ziek van werden bij de overheid aan de bel begonnen te trekken.

Op de vlucht voor luchtvervuiling

Dick is van Nederland naar Thailand gevlucht waar de lucht veel schoner was. Een aantal jaren heeft hij daar vrijwel klachtenvrij kunnen leven. Inmiddels wordt de lucht in Thailand ook steeds viezer.

Ik zie momenteel in Thailand hetzelfde gebeuren als in Nederland. Mensen ontwikkelen op dit moment bij duizenden dezelfde klachten en ziektes die we ook zien bij de mensen met chronische klachten in Nederland. De geschiedenis herhaalt zich voor mij. Door mijn jarenlange persoonlijke ervaringen met luchtvervuiling kan ik nu wel concluderen dat ultrafijnstof de belangrijkste oorzaak is waarom we 5 miljoen chronisch zieken hebben in Nederland.

Laat dit eens tot je doordringen. De tendens is om dit te wijten aan chemicaliën in voeding en eetgewoontes. Maagzuren zorgen ervoor dat het grootste deel van chemicaliën in voeding afgebroken worden, daarentegen worden wij dag en nacht blootgesteld aan ultrafijnstof in de buiten- en binnenlucht waartegen het lichaam veel minder afweer heeft. Verder kan iedereen zelf bepalen wat men eet, maar niet wat men inademt.

Het is duidelijk dat mensen in Thailand ziek worden van luchtvervuiling en niet van hun voeding omdat hun voedingspatroon ongewijzigd is. Ze eten allemaal nog steeds dagelijks vers geplukt en gevangen eten op dezelfde manier zoals ze dat al eeuwenlang doen. En toch ontwikkelen ze dezelfde soort klachten als wij hier in het Westen.

Oplossingen

Wat kunnen we doen om een einde te maken aan al die vervuiling?

Een greep uit zijn lijstje met oplossingen:

  1. Laat je auto staan en neem het OV of pak de fiets. Met iedere liter benzine worden er meer mensen chronisch ziek door giftig ultrafijnstof en geef je meer reden voor oorlogen in het Midden Oosten.
    2. Koop niets meer van multinationals, koop lokaal geproduceerde, schone en gezonde producten.
    3. Wek je eigen energie op
    4. Start eigen coöperaties waarin de werknemers eigenaar zijn. (Het geld blijft in de community en de eigenaren / werknemers willen geen producten maken die hun eigen leven, dat van anderen en het milieu vernietigen).
    5. Geef de dingen die je niet meer nodig hebt gratis wegzonder er (behalve een blij gezicht) iets voor in ruil te willen. Het zal even duren voordat mensen in je omgeving je voorbeeld volgen, maar ze zullen het zeker gaan doen. Na een tijdje zullen dingen waarvoor je nu nog moet betalen, je aangeboden worden.
    6. Doe aan ruilhandel
    7. Koop zo veel mogelijk 2e hands via de bekende websites
    8. Recycle, recycle, recycle
    9. Koop bij de verpakkingen vrije winkel

Door: Dick
website: https://schafderenteaf.wordpress.com/