Voedzame gezonde koek

Voedzame gezonde koek van Rineke Dijkinga

Bereiding
Smelt de boter samen met de vloeistof (water, amandel- of havermelk) in een pannetje. Doe de warme vloeistof bij de rest van de ingrediënten. Proef en voeg eventueel nog iets van de specerijen, zout of suiker toe.

Ga je voor de snelle bereiding, doe dan een vel bakpapier in een broodvorm, schep de deegmassa erin, zet het 50-55 minuten in een voorverwarmde oven op 140 graden.
Prik met een cocktailprikker in je koek om te kijken of deze gaar is, elke oven werkt anders.

Ingrediënten

  • 10-14 gram speculaas- of koekkruiden of Garam Masala
  • circa 10 gram anijszaad, fijn maken in de vijzel
  • 3-4 gram Keltisch zeezout
  • 250-300 ml water of haver- of amandelmelk (bij gebruik courgette max. 250 ml) *
  • 60 gram gesmolten boter, Ghee of kokosolie
  • 25-30 gram kokosbloesemsuiker
  • 15 gram (anders ca. 6-7 gram agaragar of Johannesbroodpitmeel)
  • eventueel 1 zakje gedroogde gist (of zuurdesem)**

 

  • * Als je water gebruikt zul je wellicht iets meer zoet willen toevoegen.
  • **Voor de langzame bereiding: Voeg gist/zuurdesem toe, zet het afgedekt 8-12 uur op kamertemperatuur en bak het dan af.

  • Tip à la Rineke
    : Ik maak deze koek heel vaak: omdat ie lekker is, en er zoveel variatiemogelijkheden zijn, ook wat betreft de specerijen.

    Glutenvrij is dit ook prima te maken, bijvoorbeeld met kastanjemeel in plaats van rogge (gebruik dan circa 25 gram meer Heliaflor, 20 gram Psyllium en evt. wat minder kokosbloesemsuiker).

  • In plaats van kokosbloesemsuiker maak ik dit recept ook regelmatig met gedroogde/gepureerde vijgen en wat dadels. Mogelijkheden te over.
    Gebruik je creativiteit (en gewoon wat voor meelsoorten je in huis hebt) zodat je veel meer variatie in je voeding krijgt. Ik maak de koek nooit zo zoet. De zoetekauwen kunnen de koek extra zoet maken door wat honing op hun plakje koek te smeren.

Website: https://rinekedijkinga.nl/recepten